Domáci kefír

Kefírové zrná sú vlastné baktérie a kvasnice, ktoré si spolu nažívajú. Volajú sa “zrná”, iba kvôli vzhľadu. Výroba vlastného kefíru je oveľa lacnejšia a zároveň máte istotu, že tie probiotiká v ňom sú naozaj živé a nielen pridané na záver kvôli imidžu. Prirodzene kvasené potraviny majú vysoký obsah “dobrých baktérií”, ktoré pomáhajú napraviť črevnú mikroflóru. Zdravá mikroflóra znamená silnejší imunitný systém, žiadne nadúvanie, minimálne kožné problémy a alergie, alebo nedostatočné trávenie.

Suroviny:

  • mlieko – bio kravské plnotučné, nehomogenizované, kozie, ovčie alebo kokosové
  • kefírové zrná

Postup:

Množstvo mlieka záleží aké veľké zrná máte a koľko kefíru ste schopný skonzumovať. Začala by som 2dlc.

  • Kefírové zrná dáme do sklenenej alebo plastovej nádoby, zalejeme mliekom a čiastočne prikryjeme vrchnákom. Ide o to, aby zrná mali prívod kyslíka a zároveň sa na ne zbytočne neprášilo.
  • Misku necháme na kuchynskej linke alebo kdekoľvek inde pri izbovej teplote stáť 24 hodín, prípadne dlhšie. V letných horúčavách to môže trvať iba 12 hodín.  Mlieko so zrnami môžeme dať aj do chladničky, vtedy je tento proces kvasenia pomalší.
  • Hotový kefír je hustejší ako bežné mlieko a je kyslejší. Keď je kefír hotový tak zrná vyberieme plastovou alebo drevenou lyžičkou, dáme do novej nádoby, zalejeme mliekom a môžeme pokračovať vo výrobe kefíru.
  • Kefírové zrná (baktérie) nemôžu prísť do kontaktu s kovom, inak odumrú. Treba používať plastovú lyžičku a sitko
  • Ak chceme, aby nám zrná rástli tak ich nepreplachujeme medzi jednotlivými procesmi. Naopak, ak chceme ich rozmnožovanie spomaliť tak ich zakaždým prepláchneme cez umelé sitko.
  • Každý týždeň alebo 10 dní treba spraviť prestávku.  Neopláchnuté baktérie dáme do fľaštičky s vodou a necháme v chladničke. Takto uskladnené zrná vydržia maximálne 10 dní, s tým, že im treba každý druhý deň vymeniť vodu. Po dlhšej prestávke môže trvať 1 až 2 cykly kým sa zrná naštartujú a výroba kefíru môže trvať aj 36 hodín.
  • Dávkovanie – ak ešte len začínate pridávať fermentované jedlá do vašeho jedálnička tak je dobré začať postupne. Začnite jednou polievkou lyžicou denne a postupne pridávajte.
  • Po 24 hod kvasenia sa v mlieku nachádza menej ako 1% laktózy. Kefír je teda vhodný aj pre ľudí s intoleranciou na mliečne výrobky.

Hotový kefír môžete piť samotný, zmiešať s ovocím alebo pridať do akéhokoľvek receptu namiesto jogurtu či kyslej smotany.

Zdravotné okienko
Kefír obsahuje dokonca niekoľko druhov probiotických kultúr: Leuconostoc cremoris, Lactobacillus plantarum, Lactobacillus casei, Streptococcus cremoris, Streptococcus diacelilactis. Okrem týchto priaznivých baktérií obsahuje aj veľké množstvo  vitamínov, minerálov a amino kyselín, ktoré sú už čiastočne strávené. Nachádza sa v ňom hlavne tiamín (B1), B12, kyselina listová, biotín, vitamín K, vápnik, horčík a fosfor. Biotín pomáha ostatným B vitamín, aby ich telo využilo naplno. Vitamín K sa zasa stará o to, aby všetok vápnik išiel tam kam má – do kostí a zubov a neusádzal sa v žilách a na iných miestach.