Zmeny v menopauze a objavenie novej vitality

Prechod alebo menopauza pre mnohé ženy predstavuje strašiaka. Nevedia, čo môžu od tejto novej etapy očakávať. Všade počuť iba o nepríjemnostiach s tým spojeným, ale ako to budete zvládať práve vy?
Slovo menopauza znamená zastavenie menštruačného krvácania, ktoré je spôsobené tým, že vaječníky už nie sú schopné produkovať ženské hormóny – estrogén a progesterón. Okolo 50-teho roku života vaječníky výrazne poľavia vo svojej činnosti a ich funkciu sčasti prevezmú nadobličky. Tie pokračujú v produkovaní estrogénu z uloženého tuku. Keďže estrogén spomaľuje starnutie, silnejšie ženy vyzerajú mladšie ako tie chudšie.

Hormóny
Hormóny majú dôležitú úlohu pri kontrole chemických procesov v tele. Určujú, ako rýchlo bude metabolizmus spaľovať jedlo, kontrolujú vaše správanie, podporujú schopnosť rozmýšľať a dodávajú vám vášeň pri milovaní. Nerovnováha niektorých hormónov zas môže spôsobiť zmeny osobnosti, paniku, fóbie, zlú pamäť, nespavosť, obezitu, problémy s cukrom v krvi, atď.
Môžu vám zo života spraviť peklo alebo raj. Vďaka moderným technológiám, prírodnej medicíne a strave ich vieme kontrolovať a regulovať.

datelina

zdroj: http://www.veggiecare.com

Strava a jej vplyv na estrogén
S väčšinou nepríjemností, ktoré vás začnú trápiť, si dokážete poradiť sama. Napríklad stačí, ak zvýšite konzumáciu potravín prirodzene bohatých na estrogén, začnete piť viac vody alebo užívať vhodné výživové doplnky a bylinky.
Až okolo 300 rastlín obsahuje estrogén a hoci sa tam nachádza iba v malých množstvách, pri pravidelnej konzumácii majú pozitívny vplyv na náš organizmus.
Alfalfa (žerucha) má najvyšší obsah estrogénu, nazývaného kumesterol. Zo všetkých fytoestrogénov je najsilnejší, i keď v porovnaní s ľudským je 200 krát slabší. Ďatelina lúčna tiež obsahuje kumesterol a môžete ju užívať ako čaj alebo klíčky. Sója, sójové klíčky a pomleté ľanové semienka sú tiež skvelým zdrojom fytoestrogénov, a zároveň aj bielkovín a mastných kyselín.
Ak chcete zvýšiť hladinu estrogénu, odporúčam vám konzumovať aspoň 2 hrnčeky denne z nižšie uvedených rastlín. Snažte sa jednotlivé potraviny obmieňať a kombinovať:
Jablká, pivovarské kvasnice, jačmeň, červená repa, kapusta, mrkva, čerešne, cícer, kukurica, uhorka, fenikel, ľan, cesnak, zelené fazuľky, tekvica, chmeľ, ovos, olivový olej, papája, petržlen, hrášok, slivky, červená fazuľa, rebarbora, ryža, raž, šaľvia, sezam,  slnečnicové semienka, bataty.

Nové výzvy
V tomto novom období sa začne objavovať veľa nepríjemných príznakov – bolesti kĺbov či hlavy, vysychanie vagíny, problémy s močovým mechúrom, suchá pokožka, nekvalitný spánok a zmeny nálad. Jedným z najčastejších príznakov bývajú nečakané návaly tepla. Tie vznikajú preto, lebo váš termostat v mozgu, hypotalamus, nefunguje pri nedostatku estrogénu.
Asi 80% žien trpí týmito návalmi a vo väčšine prípadov trvajú asi 5 rokov. Ich intenzita je individuálna a môžu byť spojené s búšením srdca, točením hlavy či mravenčením po končatinách.

Na zvládnutie tohto najčastejšieho príznaku je dôležité:

  • piť aspoň 2 litre vody – môže vám to pomôcť aj pri takých nepríjemnostiach ako zápach z úst, bolesti kĺbov, bolesti hlavy, únava, suchá pokožka či problémy so srdcovo cievnym systémom;
  • vitamín E – chráni estrogén, aby vydržal čo najdlhšie, vhodný je v kombinácii s pupalkovým olejom;
  • angelika čínska (dong quai) – má vysoký obsah fytosterolov a pomáha zmierňovať príznaky vzniknuté z nedostatku estrogénu;
  • sladké drievko (glyzzyrhiza glabra) – podporuje nadobličky; pozor pri vysokom tlaku, lebo zvyšuje vylučovanie draslíka a tým dvíha krvný tlak;
  • ploštičník hroznatý (cimicifuga racemosa) – bylinka bohatá na fytoestrogény, vplýva hlavne na maternicu a zmierňuje kŕče; je dobrá aj na zmierňovanie návalov tepla;
  • šalvia (sage officinalis) – vysušuje a tak zmierňuje potenie, obsahuje fytoestrogény, a je najlepšia na potenie sa v noci.

Ak sa chcete dozvedieť ako zmierniť aj ostatné príznaky a ako najlepšie zvládnuť túto zmenu, príďte na prednášku alebo mi napíšte.

Tento obsah bol zaradený v Zdravie, Ženy. Zálohujte si trvalý odkaz.

2 reakcie na Zmeny v menopauze a objavenie novej vitality

  1. Katarína povedal:

    Dobrý deň
    Poraďte mi prosím, ako kontrolovať , alebo čo konzumovať, ked pride zrazu chuť na všetko a to hlavne večer. Ďakujem.

    • Eva Blaho povedal:

      Dobrý deň,
      dôležité je, aby ste už počas dňa mali vyváženú a pravidelnú stravu. Potom sa oveľa menej dostanete do takýchto situácií 🙂 a ak príde večer takáto chuť vyjedať všeličo, tak sa najprv poriadne napite čistej vody. Z jedla vyskúšajte kúsok kvalitného ovčieho alebo kozieho syra a zeleninu napríklad

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *